Nos Thèmes
Définir et mesurer
Les sources lumineuses
Les impacts
La Sécurité, criminalité
Définir et mesurer
Les sources lumineuses
Les impacts
La Sécurité, criminalité
Ceci est une ancienne révision du document !
==== ANPCEN - SOS 15 - Eclairage et sécurité routière : Une information stupéfiante nous
venant de Hollande - juil 2003 - 1pg ====
Notre ami et collègue Belge Philippe Demoulin nous
communique ce message confirmant nos doutes quant au
bien-fondé de l’éclairage routier. Voici les coordonnées
des sites communiqués par Philippe :
http://www.platformlichthinder.nl/home.html
et l’article :
http://www.verkeerskunde.nl/nieuws2003/verli
chting.htm
(parlant de l'influence de l'éclairage routier sur le nombre
d'accidents : augmentation de 57 % du nombre d'accidents
suite à la mise en lumière). Vous trouverez ci-dessous la
traduction. A vous de vous faire votre propre opinion.
anpcen_-_sos_15_-_securite_routiere_en_hollande_-_juil_2003_-_1pg.pdf
Extra verlichting heeft soms een negatieve invloed op de verkeersveiligheid.
In een rendementsvergelijking in Gelderland tussen zes soorten
veiligheidsmaatregelen scoorde 'verlichting' het allerslechtst. Deze duurste
maatregel leverde alleen maar extra verkeersslachtoffers op. Omgekeerd
kwamen de goedkope plateaus (binnen de bebouwde kom) als beste
maatregel uit de bus.
Nadat op 14,2 km provinciale weg lichtmasten waren geplaatst, steeg het
aantal nachtelijke ongevallen (tussen 24.00 en 06.00 uur) met gemiddeld 57
procent in de twee jaar na de maatregel ten opzichte van de drie jaar
voordien. Over het hele etmaal gemeten was de stijging 18 procent. Alleen
overdag was de stijging 7 procent. Onderzoeker Peter van der Dussen die op
de rendementsvergelijking aan de NHTV Internationale Hogeschool in Breda
afstudeerde, veronderstelt dat er bij extra verlichting harder wordt gereden.
Getoetst is dit overigens niet. Wel werd eerder een dergelijk verband door
Rijkswaterstaat vastgesteld in een voor/na-studie op de A12.
verkeerskunde_-_news_2003_-_licht_verkeersslachtoffers_-_2pg.pdf