Cette page vous affiche les différences entre la révision choisie et la version actuelle de la page.
securiteroute_nl [2014/06/23 22:43] admin |
securiteroute_nl [2014/07/02 22:44] (Version actuelle) admin [Hollande :] |
||
---|---|---|---|
Ligne 3: | Ligne 3: | ||
===== Hollande : ===== | ===== Hollande : ===== | ||
- | * ANPCEN - SOS 15 - Eclairage et sécurité routière : Une information stupéfiante nous | + | ==== ANPCEN - SOS 15 - Eclairage et sécurité routière juil 2003 - 1pg ==== |
- | venant de Hollande - juil 2003 - 1pg | + | Une information stupéfiante nous venant de Hollande - |
- | {{:pollution_lumineuse:anpcen_-_sos_15_-_securite_routiere_en_hollande_-_juil_2003_-_1pg.pdf|}} | + | \\ Notre ami et collègue Belge Philippe Demoulin nous |
+ | communique ce message confirmant nos doutes quant au | ||
+ | bien-fondé de l’éclairage routier. Voici les coordonnées | ||
+ | des sites communiqués par Philippe : | ||
+ | http://www.platformlichthinder.nl/home.html | ||
+ | et l’article : | ||
+ | http://www.verkeerskunde.nl/nieuws2003/verli | ||
+ | chting.htm | ||
+ | (parlant de l'influence de l'éclairage routier sur le nombre | ||
+ | d'accidents : augmentation de 57 % du nombre d'accidents | ||
+ | suite à la mise en lumière). Vous trouverez ci-dessous la | ||
+ | traduction. A vous de vous faire votre propre opinion. | ||
+ | \\ {{:pollution_lumineuse:anpcen_-_sos_15_-_securite_routiere_en_hollande_-_juil_2003_-_1pg.pdf|}} | ||
- | * Verkeerskunde - News 2003 - Licht verkeersslachtoffers - 2pg | + | ==== Verkeerskunde - News 2003 - Licht verkeersslachtoffers - 2pg ==== |
- | {{:pollution_lumineuse:verkeerskunde_-_news_2003_-_licht_verkeersslachtoffers_-_2pg.pdf|}} | + | \\ Extra verlichting heeft soms een negatieve invloed op de verkeersveiligheid. |
+ | In een rendementsvergelijking in Gelderland tussen zes soorten | ||
+ | veiligheidsmaatregelen scoorde 'verlichting' het allerslechtst. Deze duurste | ||
+ | maatregel leverde alleen maar extra verkeersslachtoffers op. Omgekeerd | ||
+ | kwamen de goedkope plateaus (binnen de bebouwde kom) als beste | ||
+ | maatregel uit de bus. | ||
+ | Nadat op 14,2 km provinciale weg lichtmasten waren geplaatst, steeg het | ||
+ | aantal nachtelijke ongevallen (tussen 24.00 en 06.00 uur) met gemiddeld 57 | ||
+ | procent in de twee jaar na de maatregel ten opzichte van de drie jaar | ||
+ | voordien. Over het hele etmaal gemeten was de stijging 18 procent. Alleen | ||
+ | overdag was de stijging 7 procent. Onderzoeker Peter van der Dussen die op | ||
+ | de rendementsvergelijking aan de NHTV Internationale Hogeschool in Breda | ||
+ | afstudeerde, veronderstelt dat er bij extra verlichting harder wordt gereden. | ||
+ | Getoetst is dit overigens niet. Wel werd eerder een dergelijk verband door | ||
+ | Rijkswaterstaat vastgesteld in een voor/na-studie op de A12. | ||
+ | \\ {{:pollution_lumineuse:verkeerskunde_-_news_2003_-_licht_verkeersslachtoffers_-_2pg.pdf|}} | ||
<HTML> | <HTML> |