Nos Thèmes
Définir et mesurer
Les sources lumineuses
Les impacts
La Sécurité, criminalité
Définir et mesurer
Les sources lumineuses
Les impacts
La Sécurité, criminalité
L’exemple des mesures prises sur l’Axe mixte à La
Réunion pour préserver ces espèces
Des espèces sensibles à l’éclairage publique
L’Ile de la Réunion abrite deux espèces d’oiseaux marins
nocturnes menacées de disparition notamment en raison de
l’éclairage public. En effet, une proportion mal connue de
jeunes volatiles, lors de leur premier vol nocturne en quittant
le nid, attirés et éblouis par les lumières, percutent les
lampadaires dans leur affolement et tombent au pied des
réverbères.*
Se trouvant alors dans l’impossibilité de re-décoller, ils
meurent de faim ou d’épuisement ou victimes des prédateurs
(chats, chiens ou rats). L’exemple est particulièrement
saisissant pour les espèces originaires du cirque de Mafate
qui descendent le lit de la rivière des Galets, et qui se
retrouvent confrontées notamment à l’éclairage du nouveau
pont de l’axe mixte.
L’une des principales espèces concernée est le pétrel de
Barau qui présente une envergure de 96 cm pour un poids de
340 g et qui se reproduit pendant l’été austral avec un envol
massif des jeunes autour de la nouvelle lune d’avril. Le
puffin de Baillon (envergure 70 cm pour 220 g) est
également concerné par ce phénomène : il se reproduit de
novembre à mars, période au cours de laquelle s’étale l’envol
des jeunes.
anpcen_-_sos_18_-_quand_la_lumiere_artificielle_trouble_les_oiseaux_nocturnes_-_1pg.pdf
La pollution lumineuse et les oiseaux
Une synthèse des connaissances sur le sujet, en se
basant notamment sur les conclusions de la réunion
plénière de l’Eurorégion Nord - Pas de Calais du 9 mars
98 et sur l'étude intitulée “impacts écologiques de
l'éclairage nocturne” réalisée par l'ANPCN et publiée sur
wwwastrosurf.com. Nul ne remet en question la nécessité d’éclairer pour
des besoins de sécurité et d’agrément. Mais il semble
que la pollution lumineuse puisse avoir des effets
négatifs significatifs sur les oiseaux, au point qu'on
la suspecte d'être au moins partiellement
responsable de la régression, voire de la disparition
d'un certain nombre d'espèces sur tout ou partie de
leur aire potentielle de répartition.
Des réflexions au niveau européen et international
ont eu lieu ( et continuent d'être menées ) pour tenter
de mieux comprendre les impacts des lumières
générées par les activités humaines sur la biologie
des oiseaux, et les moyens de limiter ces effets
négatifs.
anpcen_-_sos_22_-_dossier_ornitomedia_-_la_pl_et_les_oiseaux_-_2005_-_5pg.pdf
* Challenge - summer 2006 - is Light pollution killing our birds - 2pg challenge_-_summer_2006_-_is_light_pollution_killing_our_birds_-_2pg.pdf
Les plates-formes pétrolières, violemment éclairées, sont aujourd’hui responsables de la mort de milliers de volatiles.
Des industriels testent de nouveaux dispositifs.
AU LARGE DE HARLINGEN
Avec sa couleur verdâtre, la L15 a des allures fantomatiques. Un mystère qui s’épaissit lorsque, sous la forte houle de la haute mer,
à quelque 30 kilomètres au nord des îles néerlandaises de la Frise, elle disparaît et réapparaît au gré des lames. Contrairement aux
700 autres plates-formes disséminées dans la mer du Nord, qui émettent une lumière blanche aussi intense que celle d’une fête
foraine, celle-ci est d’un vert pâle énigmatique. Une prouesse technologique signée, après des années de recherche, des grands du
pétrole, Shell et ExxonMobil, et de Philips, le géant de l’éclairage.
Tout a commencé il y a quinze ans, quand la fibre écologique de Shell et d’ExxonMobil a vibré devant les problèmes de migration
des oiseaux.
Sur le pont balayé par les embruns, faisant fi du tangage et du roulis, le capitaine barbu du Holland, un bateau-pilote de haute mer,
se souvient des expéditions de scientifiques observant les oiseaux en détresse autour des plates-formes. “Cinq minutes après
l’allumage, 200 à 250 oiseaux apparaissaient, dix minutes plus tard, 1 millier, puis plus de 5 000 après une demi-heure”, témoigne
ce grand habitué de la navigation au-delà de la Waddenzee.
courrier_international_31.10.2007_-_lumiere_tamisee_pour_les_oiseaux_migrateurs_-_1pg.pdf
ABSTRACT. The nighttime sky is increasingly illuminated by artificial light sources. Although this
ecological light pollution is damaging ecosystems throughout the world, the topic has received relatively
little attention. Many nocturnally migrating birds die or lose a large amount of their energy reserves during
migration as a result of encountering artificial light sources. This happens, for instance, in the North Sea,
where large numbers of nocturnally migrating birds are attracted to the many offshore platforms. Our aim
is to develop bird-friendly artificial lighting that meets human demands for safety but does not attract and
disorient birds. Our current working hypothesis is that artificial light interferes with the magnetic compass
of the birds, one of several orientation mechanisms and especially important during overcast nights.
Laboratory experiments have shown the magnetic compass to be wavelength dependent: migratory birds
require light from the blue-green part of the spectrum for magnetic compass orientation, whereas red light
(visible long-wavelength) disrupts magnetic orientation. We designed a field study to test if and how
changing light color influenced migrating birds under field conditions. We found that nocturnally migrating
birds were disoriented and attracted by red and white light (containing visible long-wavelength radiation),
whereas they were clearly less disoriented by blue and green light (containing less or no visible longwavelength
radiation). This was especially the case on overcast nights. Our results clearly open perspective
for the development of bird-friendly artificial lighting by manipulating wavelength characteristics.
Preliminary results with an experimentally developed bird-friendly light source on an offshore platform
are promising. What needs to be investigated is the impact of bird-friendly light on other organisms than
birds.
ecology_and_society_-_green_light_for_nocturnally_migrating_birds_-_14pg.pdf
Fatal
Lights
Hundreds of
species of birds
migrate at night.
If the skies are clear
and their path is moonlit these migrants will often fly at high altitudes
avoiding any possible obstructions. But the lights of 20th century
society can be confusing to them, especially on foggy, rainy nights or
when cloud cover is low. Then they may fly directly into tall lighted
structures such as skyscrapers, transmission towers, monuments, lighthouses
and the like. Where spotlights are shone into the night sky the
birds fly “into” the light and become “entrapped”, unable or unwilling
to fly out again. Eventually, exhausted, they fall to the ground. Some
birds are killed outright. Others are stunned and will revive
in a couple of hours. Those birds that
survive collisions with office
towers clustered in a city's
downtown core find themselves
trapped in a maze of brightly-lit,
reflective buildings. Their
chances of survival are slim.
Feral cats, rats, gulls and other
animals learn to take advantage
of this easy food source. When
people appear on the scene,
the disoriented migrants panic
and try to take cover in the
nearest tree or shrub - whether
it's behind a wall of glass or
reflected in it. Those birds that
do not die upon impact will go
into shock, easily falling prey to
scavengers or being crushed by
unsuspecting feet.
flap_-_brochure_bright_lights_big_cities_dead_birds_-_2pg.pdf
AU MOINS 1000 OISEAUX TUES PAR LA LUMIERE EN
UNE SEULE NUIT !
Selon une association ornithologue suédoise, l'ornithologue appelé
pour constater les premiers dégâts après la nuit du 8 octobre 2000 a
pu ramasser et identifier 344 oiseaux migrateurs parmi les cadavres.
Il en restait environ autant mais non identifiables (écrasés par les
véhicules). On peut estimer qu’au moins autant, sinon beaucoup plus
étaient tombés dans la mer. Ce sont donc aux environs de 1000
oiseaux au moins qui ont péri en une seule nuit, attiré par les halos
lumineux dans le brouillard. C’est autour des endroits les plus éclairés, sur la partie la plus haute du
pont, que le maximum de cadavres ont été trouvés..
hecatombe_pont_oresundsbron_suede-danemark_nuit_du_8_oct_2000_-_1pg.pdf
They carry out targeted killings on vulnerable victims and go on nocturnal rampages of violence and aggression. A
new group of deadly predators has descended on Britain's towns and cities – but fear not, these urban clashes are
taking place not on the streets but high in the air.
Peregrine falcons, the world's fastest birds, have moved into urban areas nationwide in the past 20 years, and have
now learned to hunt other birds in cities at night – by street light.
The predators, which in the countryside and on the coast generally use cliffs as nesting sites, are using tall buildings
including blocks of flats, power stations and medieval cathedrals to breed on and roost.
It is thought that more than 60 towns and cities, from Truro to Manchester, now hold a pair of peregrines, or single
birds. London holds several pairs.
Increasingly, besides targeting feral pigeons, their principal prey, and other birds commonly found in urban areas in
daylight, such as gulls and blackbirds, these super-efficient killers are chasing birds that migrate at night, using the
glow from street lighting. They even catch bats. Their nocturnal hunting expeditions, largely invisible to human
observers, are revealed by the remains of discarded prey under their nests and roosts, according to a new study in the
April issue of BBC Wildlife magazine.
independent.co.uk_-_city_lights_turn_peregrines_into_night_hawks_-_1pg.pdf
Outre, la disparition de leurs habitats, la prédation, les marées noires,
les maladies, les électrocutions, etc, il existe un phénomène qui peut
jouer sur le déclin des oiseaux migrateurs, fort peu connu du grand
public : nos constructions urbaines !
D'une part, les collisions nocturnes d'oiseaux migrateurs avec des tours
fortement éclairées la nuit comme dans les quartiers d'affaires, et
d'autre part, les collisions d'oiseaux avec les surfaces vitrées.
ligue_protection_oiseaux_france_-_collisions_mortelles_-_2004_-_3pg.pdf
A Belfort, des Foucaons Pélerins ont un comportement atypique face à l'éclairage du château-fort.
marconot_-_comportement_de_chasse_nocturne_faucon_pelerin_-_2003_-_5pg.pdf
MédiaMatinQuébec - 100 mio oiseaux tues par les edifices - 05.10.2007 - 2pg
Déroutés par les lumières et les
fenêtres en verre réfléchissant,
jusqu’à 100 millions d’oiseaux
meurent chaque année en Amérique
du Nord après avoir foncé droit sur
des édifices ou des tours de
communications.
Québec, située en plein corridor
migratoire entre la forêt boréale et les
Grands Lacs, sur la route du Sud,
présente sa part de risques pour les oiseaux qui passeront l’hiver en Amérique du
Sud.
mediamatinquebec_-_100_mio_oiseaux_tues_par_les_edifices_-_05.10.2007_-_2pg.pdf
Une menace sous-estimée
Nul ne remet en question la nécessité d’éclairer pour des besoins de sécurité et d’agrément.
Mais il semble que la pollution lumineuse puisse avoir des effets négatifs significatifs sur les
oiseaux, au point qu'on la suspecte d'être au moins partiellement responsable de la régression,
voire de la disparition d'un certain nombre d'espèces sur tout ou partie de leur aire potentielle
de répartition.
Des réflexions au niveau européen et international ont eu lieu (et continuent d'être menées)
pour tenter de mieux comprendre les impacts des lumières générées par les activités humaines
sur la biologie des oiseaux, et les moyens de limiter ces effets négatifs.
Cet article a pour objet d'effectuer une synthèse des connaissances sur le sujet, en se basant
notamment sur les conclusions de la réunion plénière de l’Eurorégion Nord - Pas de Calais du
9 mars 98 et sur l'étude intitulée « impacts écologiques de l'éclairage nocturne » réalisée par
l'ANPCN et publiée sur www.astrosurf.com. La pollution n'affecte pas toujours directement la santé, mais peut modifier les espèces
vivantes naturelles et leur répartition, et c'est le cas de l'éclairage.
En effet, même si quelques rares espèces ont su s'adapter et/ou utiliser à leur profit l'éclairage
artificiel, il semble que la pollution lumineuse puisse avoir des effets négatifs significatifs sur
de nombreux oiseaux, au point qu'on la suspecte d'être au moins partiellement responsable de
la régression, voire de la disparition d'un certain nombre d'espèces sur tout ou partie de leur
aire potentielle de répartition.
Le phénomène semble actuellement plus frappant en zone tropicale et équatoriale où il est
plus récent, mais de nombreux indices et témoignages montrent qu'en Europe du nord-ouest,
avant l'éclairage intense des villes, les oiseaux insectivores était considérablement plus
nombreux et diversifiés. Bien sûr; la destruction des habitats et l'utilisation intensive des
pesticides interviennent également, et il est encore difficile d'évaluer la part respective de
responsabilité de ces phénomènes pour expliquer la disparition de certaines espèces
ornithomedia_-_la_pl_et_les_oiseaux_-_8pg.pdf
May 2007, the external radiating light sources on gasproduction platform L15, have been
exchanged for a special made light source - low in spectral red. L15 is situated in the
North Sea, about 20 km Northwest of the island Vlieland.
The environmental effectiveness has been determined during the bird autumn migration,
between October 5 and 8, 2007. Dense flocks of songbirds, wader birds and ducks were
observed. Also some co-migrating owls were seen. Weather conditions, to assess the
impact of the new lighting were extremely favourable: light fog and almost complete cloud
cover.
The observed species and numbers were compared with assessments from previous
years. Periods of comparable weather conditions were selected and the same observer
was employed in order to assure full comparability of assessment techniques.
Based on this comparison it is concluded that 2-10 times less birds are negatively
impacted (circling around the installation for a prolonged period of time) by the new light
source as by the original standard white (tube lights) and orange (sodium high pressure
lights) lighting. Also the number of birds actually landing on the platform was decreased.
The negative impact on birds therefore was significantly reduced.
For technical reasons, a limited number of light sources was not yet replaced during our
observation period. The presented results are underestimating the effect if all external
lights would have been replaced.
It is also concluded that a North Sea wide approach would be needed and that application
of this new light source could reduce the number of impacted birds from about 6 million to
less as 600.000.
van_de_laar_-_green_light_to_birds_-_dec_2007_-_24pg.pdf
In an annual ritual observed for millennia, hundreds of millions of birds arrive each spring in Canada to choose their breeding
grounds, only to return to warmer climes in autumn. Covering return flight distances of up to 25,000 kilometres, migratory
birds make a truly extraordinary effort.
Only in this century, and therefore suddenly in evolutionary time-scales, have migrating birds faced collisions with artificial
obstacles along their flight paths: buildings and other towering structures covered in glass and lit at night. In the dark, and
especially in foggy or rainy weather, the combination of glass and light becomes deadly. Confused by artificial lights, blinded
by weather, and unable to see glass, birds by the hundreds and even thousands can be injured or killed in one night at one
building. Over 100 different species of birds have collided with buildings in Toronto alone. One expert estimates that across
North America, up to 100 million birds die in collisions each year. Many species that collide frequently are known to be in
long-term decline and some are already designated officially as threatened.
For these reasons, World Wildlife Fund Canada (WWF) and the Fatal Light Awareness Program (FLAP) have formed a new
partnership, and jointly published Collision Course: The Hazards of Lighted Structures and Windows to Migrating Birds. Formed in
1993, FLAP continues a 30-year tradition in Toronto of rescuing birds trapped in the city’s downtown core following latenight
collisions with tall buildings: in the wee hours of the morning, volunteers scour plazas and sidewalks beneath skyscrapers
for dead, injured or disoriented birds, and later release the survivors back to the wild. WWF, dedicated to wildlife conservation
in both the temperate and tropical worlds, seeks to identify emerging issues and advocate practical solutions for the
long-term protection of wildlife at risk.
Compared to habitat loss, pollution, and over-hunting, the issue of building collisions is neither well-known nor adequately
understood. Yet across North America, more birds die from collisions each year than succumbed to the Exxon Valdez oil spill.
As author Lesley J. Evans Ogden points out in Collision Course, bird collisions is a continent-wide issue affecting millions of
birds. Her research experience with migratory species, combined with a commitment to conservation, show us what lessons
can be learned and applied. In principal, it is delightfully simple to prevent collisions: by night, turn out the lights; by day,
make windows visible to birds. In practice, solutions require commitment and action from building owners, managers and
tenants in the short-run, and new approaches to office environments by architects, engineers and designers in the long-run.
Responding to the call to action in Collision Course, FLAP and WWF will campaign to make Toronto the first “bird-friendly”
city in North America. Royal Bank of Canada, which generously sponsored publication of Collision Course, is leading the reform
of building management practices in Toronto, with the goal of minimizing escaped light at night and thus bird
collisions at the Royal Bank Plaza office towers. When we consider that a bird flying north from the Gulf of Mexico to eastern
Canada stands a 70 percent chance of encountering at least one urban area, it is clear that other buildings and other cities must
take up the challenge, too. Those who do will find Collision Course their starting point.
wwf_-_the_hazards_of_lighted_structures_and_windows_to_migrating_birds_-_sept_1996_-_52pg.pdf
Depuis longtemps, l’homme a vu les oiseaux migrateurs
qui tournent la nuit autour des phares
côtiers et il a pu constater qu’une multitude
d’entre eux se retrouvent morts aux pieds de
ceux-ci le lendemain. Tout un chacun a également
pu observer l’attraction fatale qu’exerce la
lumière artificielle sur de nombreux insectes, tels
les papillons nocturnes.
Cette pollution résulte de la croissance extraordinaire
de l’éclairage artificiel depuis quelques
décennies, ce qui est facilement observable à
partir des photos prises depuis l’espace. Ses
effets ne s’expriment pas toujours de manière
aussi manifeste que l’attraction des insectes ou
des oiseaux par la lumière. C’est une pollution
à bas bruit qui a fait irruption dans les biotopes
assez récemment, sans que le processus de
sélection naturelle n’ait permis aux organismes
de s’adapter progressivement. Elle s’ajoute aux
autres dégâts plus connus faits à l’environnement,
tels que la disparition et le morcellement
des habitats naturels, leur empoisonnement généralisé,
dû à l’usage excessif de pesticides et
d’insecticides, l’urbanisation non contrôlée de la
campagne, l’introduction de plantes et d’animaux
invasifs, à la chasse et à la pêche abusives, etc
… sans oublier les conséquences du réchauffement
climatique.
Toutes ces sources de pollution s’accumulent et
multiplient leurs effets.
l_homme_l_oiseau_pollution_lumineuse_et_perte_de_biodiversite_.pdf
—
“Birds are particularly sensitive to light and different chemical interventions. If you see these deleterious effects in the birds, you're likely to see them in humans in short-order. The smart thing to do is to pay attention to avian life,” said Vincent Cassone, whose University of Kentucky lab examines neuroendocrine systems of birds and mammals.
San Francisco at night. (Photo: Niyantha Shekar)
Bart Kempenaers, Pernilla Borgström, Peter Loës, Emmi Schlicht, Mihai Valcu
Associated with a continued global increase in urbanization, anthropogenic light pollution is an important problem. However, our understanding of the ecological consequences of light pollution is limited.
http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0960982210010183
Supplemental Information
Document S1. Three Tables and Two Figures.
This page covers: •Hundreds of dead birds found outside high school •Hawaii birds confuse Friday night lights with moon •Artificial Night Lighting Affects Dawn Song, Extra-Pair Siring Success, and Lay Date in Songbirds
Light pollution's impact on other species in the environment are found here.
The sea-bird wheeling round it, with the din of wings and winds and solitary cries, Blinded and maddened by the light within, Dashes himself against the glare, and dies.
Extract from The Lighthouse in The Seaside and the Fireside (1850) by Henry Wadsworth Longfellow
Birds
Many species of birds, especially the small insect-eaters, migrate at night. Migrating and nocturnal birds will use the light from the Moon and stars and the setting Sun for navigation during their bi-annual migrations. Light pollution hides their navigational aids. Artificial, city lights especially interfere with this instinctive behavior. It draws night-migrating birds toward brightly-lit buildings in urban areas. The Fatal Light Awareness Program reports that researchers have used radar imagery to determine how birds respond to lit environments. They observed that once birds fly through a lit environment, they'll return to that lit source and then hesitate to leave it, and in doing so, become trapped in cities that offer little food for them. The birds then often crash into brilliantly-lit broadcast towers or buildings, or circle them until they drop from exhaustion. Finally, once on the ground, stunned or injured birds become vulnerable to predation. The pictures they have collected are stunning and grusome.
http://physics.fau.edu/observatory/lightpol-Birds.html
New York dims lights to aid birds
By Maria Kolesnikova New York
The city that never sleeps is turning out the lights on dozens of skyscrapers in the hope of protecting birds distracted from migration paths. Every night in autumn, hundreds collide with Manhattan's high-rise towers.
http://newsvote.bbc.co.uk/2/hi/americas/4372360.stm
'éclairage nocturne artificiel, devenu pollution lumineuse en milieu urbain, n'est pas seulement une gêne pour les dormeurs et les astronomes : il a également des effets sur le comportement des animaux comme les oiseaux.
En milieu urbain, les éclairages artificiels sont si nombreux qu'ils nuisent à l'obscurité normale et souhaitable de la nuit. Ainsi, à la tombée de la nuit, d'innombrables sources de lumières artificielles (éclairage urbain, enseignes publicitaires, vitrines de magasins, bureaux allumés en permanence…) prennent le relais du soleil. On parle alors de pollution lumineuse, une forme de nuisance trop peu évoquée et qui a pourtant certaines conséquences, notamment chez les animaux dont les oiseaux comme en témoigne une étude menée au département d'ornithologie de l'Institut Max Planck (Allemagne).
http://www.notre-planete.info/actualites/actu_2524_oiseaux_pollution_lumineuse.php